חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מגיעים בפעם הראשונה אל זאגרב?

זאגרב בפעם הראשונה - כל מה שצריך לדעת

כל מי שנמצא פעם ראשונה בזאגרב צריך להכיר קצת את ההיסטוריה של העיר. זאגרב היא בירת קרואטיה והעיר המרכזית והחשובה ביותר שבה. בזאגרב מתגוררים מעל למיליון תושבים והיא מהווה את המרכז הכלכלי, הפוליטי והתרבותי של קרואטיה. העיר נמצאת על גדות נהר בשם סאווה.

העיר מתהדרת בהיסטוריה שהתחילה כבר לפני כאלף שנה, כאשר הוקמה בישופות זאגרב על ידי המלך לדיסלאוס. לעיר זאגרב יש היסטוריה חשובה גם בהקשר של מדינות יוגוסלביה לשעבר. היא משמשת כבירת קרואטיה מאז שחל פיצול מדיני ביוגוסלביה לאחר מלחמת האזרחים הקשה בה. 

מבחינת היסטוריה יהודית, הייתה קהילה יהודית בעיר כבר במהלך המאה ה-14. חיי הקהילה היהודית ידעו עליות ומורדות, וכללו גירוש רשמי בשנת 1526. מאוחר יותר היהודים חזרו לעיר והוקמו בה שוב מוסדות קהילתיים. כיום ישנה בעיר קהילה קטנה יחסית של יהודים, בת כ-1,200 תושבים. 

מידע כללי על זאגרב

למבקרים בזאגרב פעם ראשונה כדאי לדעת שמזג האוויר הוא אופייני למדינות מזרח אירופה. זה אומר שבקיץ חם יחסית והטמפרטורה יכולה להגיע גם ל-30 מעלות צלזיוס. בחורף, לעומת זאת, קר מאוד בעיר והטמפרטורה יורדת מתחת לאפס מעלות במספר רב של ימים בעונה. לכן, מומלץ לבקר בזאגרב בין החודשים אפריל לאוקטובר. 

בזאגרב פועל נמל תעופה בינלאומי שמגיעות אליו גם טיסות מנתב"ג. מדובר במספר קטן יחסית של טיסות, ולכן תיירים ישראלים רבים מגיעים לעיר עם קונקשן מיעד אירופאי אחר. 

אם אתם מגיעים לטיול בעיר, מומלץ להצטייד בכרטיס בשם "כרטיס זאגרב" שמקנה נסיעה בכל אמצעי התחבורה של העיר, כניסה למוזיאונים ולמוסדות תרבות אחרים וכן הנחה במסעדות ובמקומות בילוי רבים ברחבי העיר.

אטרקציות מרכזיות בעיר זאגרב שאסור לפספס

בעיר יש לא מעט מוקדי עניין ואטרקציות עבור מי שמבקר פעם ראשונה בזאגרב. את הטיול בעיר כדאי להתחיל בכיכר ילצ'יץ'. מדובר בכיכר החשובה והגדולה בעיר. בעונת התיירות היא יכולה להיות עמוסה והומה מאוד בתיירים ובתושבים. תושבי העיר מרבים לשבת בבתי הקפה ובמסעדות שלה, ולבלות בה באופן כללי. יוזף ילצ'יץ, שעל שמו קרויה הכיכר, היה מנהיג קרואטי שפעל במהלך המאה ה-19. בזמן השלטון הקומוניסטי ביוגוסלביה שמה של הכיכר הוסב לכיכר הרפובליקה, ורק לאחר שקרואטיה הפכה שוב למדינה עצמאית הוחזר שמה המקורי של הכיכר. 

מקומות נוספים שכדאי לבקר בהם הם אזור הקאפטול וכיכר מריה. כיכר מריה היא אחד מהסמלים של העיר ובמרכזה מוצב פסל של אמו של ישו כאשר מסביבה ארבעה מלאכים. אם אתם חובבי קתדרלות ואמנות נוצרית, כדאי לבקר בקתדרלת מריה הבתולה שנמצאת בכיכר זו. מדובר בקתדרלה מרשימה מאוד שנבנתה בסוף המאה ה-19 ומכילה פרטי אמנות רבים. 

הגנים הבוטניים – Botanical Gardens: זהו מקום אידאלי לנוח וליהנות מהצמחיה היפיפיה והמתוחזקת ברמה גבוהה. במקום יש מספר בריכות, וגם מקומות לנוח. כתובת: מאחורי מלון Regent Esplanade.

אם אתם מבקרים פעם ראשונה בזאגרב ורוצים לקבל נקודת תצפית גבוהה ויפהפייה על כל העיר, כדאי להגיע למגדל לוטרשצ'אק ולהעפיל לראשו. מגדל זה נבנה במאה ה-13 והוא נחשב לנקודת התצפית הטובה ביותר על העיר. לייד מגדל זה נמצאת גם טיילת סטרוסמאייר, שהיא טיילת נחמדה שיש בה נוף יפה וגם מעניקה תחושה של טבע בלב בעיר. 
כנסיה נוספת שכדאי לבקר בה בעיר היא כנסיית סנט מרקו. מדובר בכנסייה שנבנתה לפני יותר מ-700 שנה בסגנון גותי, ובמהלך המאה ה-19 נוסף לה גג רעפים שמעניק לה מראה ייחודי. 
בעיר התחתית נמצאים הגנים הבוטניים של העיר. הגנים נבנו במקור לשימושם של חוקרים באוניברסיטת זאגרב, אך כיום משמשים גם כיעד תיירותי לכל דבר. בגנים ישנם למעלה מ-10,000 סוגים שונים של צמחים. בגנים ניתן למצוא פינות חמד רבות וניתן גם לערוך בהן פיקניק בשעת הטיול.
אטרקציה חביבה נוספת לכל המשפחה היא גן החיות של זאגרב. גן החיות נמצא בפארק מקסימיר הגדול, ויש בו אוסף מרשים למדי של בעלי חיים. לא מדובר באחד מגני החיות הגדולים באירופה, אך הוא בהחלט יכול להתאים לבילוי עם המשפחה ולהתרשמות מכמה מינים יוצאי דופן של בעלי חיים.
אוכל בזאגרב
מי שמבקר בזאגרב פעם ראשונה מוכרח לטעום את המאכל המפורסם ביותר של המטבח הקרואטי – הב. מדובר במאפה טעים ביותר שנהוג למלא אותו בסוגים שונים של מילויים ויכול לשמש כמנה ראשונה, מנה עיקרית ואף כקינוח. 
המטבח הקרואטי המקומי מציע מטעמים רבים, ואם אתם לא שומרים על כשרות תוכלו ליהנות גם ממנת סטייק זאגרב, שניצל עגל ממולא בגבינה ובנקניק שנחשב למטעם מקומי. מעבר לקולינריה המקומית, תוכלו למצוא בזאגרב מסעדות משובחות מכל סוגי המטבחים. לא מעט מסעדות איטלקיות פועלות בעיר, וכן מסעדות בשרים, מסעדות דגים ואוכל ים, מסעדות אסיאתיות, מסעדות מקסיקניות וכן רשתות של מזון מהיר בסגנון אמריקאי.

בית האמנים הקרואטיים – HDLU

ראשיתו של מבנה זה כמחסן ליצירות אמנות, אך בתקופת מלחמת העולם השניה שימש כמסגד. בהמשך הוסב למוזיאון המהפכה העממית. בימים אלו, לאחר השיפוץ האדריכלי בתכנונו של איוון משטרוביץ', חזר לשמש את האמנות. איוון משטרוביץ', אמן המאה ה-20, שיצירותיו מעטרות כיכרות, מבנים, מוזיאונים וכנסיות, הוא גאוות העם הקרואטי. הוא לא הסתפק ביצירות אמנות, והותיר את חותמו גם באדריכלות. המבנה העגול והמרשים, שבכיכר קורבנות הפאשיזם, תוכנן, עוצב והותאם לבית האמנים הקרואטיים – ביתן האמנות. בביתן האמנות מוצגות תערוכות מתחלפות של אמנות בת זמננו.

שעות פתיחה
ג' – ו' 11:00 – 19:00, שבת – א' 10:00 – 14:00.
מחירי כניסה
10 – 15 קונה
דרך הגעה
מכיכר הבאן ילצ'יץ' בעיר העילית, לרדת מזרחה ברחוב יוריסיצ'בה (Jurisiceva). בהמשך הרחוב לפנות ימינה לרחוב ראקוגה (Rackoga).
טלפון
+(385)-1-461 18 18
פקס
+(385)-1-457 68 31
דוא"ל
hdlu@hdlu.hr

מוזיאון מימרה – Mimara Muzej

מהמרשימים שבמוזיאונים לאמנות. המקום נקרא על שם אספן האמנות אנטה ווילטרוד-מימרה. במקום יש כמה אלפי מוצגים המוצגים בצורה כרונולוגית, מהתקופה העתיקה ועד ימינו, ויצירות של ציירים ואמנים ידועים כרובנס, רפאל ורמברנדט.

שעות פתיחה
ימים ג' – שבת 10:00 – 17:00, יום ה' 10:00 – 19:00, יום א' 10:00 – 14:00.
כתובת
כיכר רוזבלט
Rooseveltov trg 5
דרך הגעה
טראם: 12, 13, 14, 17
טלפון
+(385)-1-4928100
דוא"ל
info@mimara.hr

לסיכום

אם אתם נמצאים פעם ראשונה בזאגרב, תוכלו למצוא מגוון רחב של אטרקציות מהנות בעיר. מדובר בעיר שנוח להכיר אותה ולהסתובב בה, והיא כוללת אתרים תרבותיים והיסטוריים רבים, רחובות יפים עם פנינות ארכיטקטורה, כנסיות וקתדרלות מרשימות וכן פעילויות רבות שמתאימות לכל המשפחה.