חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קרואטיה סלובניה בספטמבר

קרואטיה- סלובניה, ספטמבר 2020

אז להלן סיכום טיול עם מסלול מסודר בערי קרואטיה ובסלובניה! מדריך מושלם למטייל הישראלי שמחפש לשלב 2 מדינות גם קרואטיה וגם סלובניה! תהנו!

לפני הטיסה אנחנו בעיקר מצאנו חומרים כתובים בארכיון של קבוצת "חול זה כאן" בפייסבוק- מסמכים שאנשים אחרים העלו לפנינו. את הטיול תכננו לא כטיול כוכב על אף כפי שתראו, כן התמקמנו לשתי לילות רצופים כשלוש פעמים במהלך הטיול שלנו- בעיקר מטעמי נוחות, שלא צריך כל יום לארוז ולנסוע עם תיקים בבגאז'. את הטיול תכננו בצורה מעגלית בגלל אילוצי טיסות- מצאנו דיל זול מאוד בתנאי שננחת בלובליאנה ונמריא משם, וזה היה רק בתנאי שנשהה שם שבוע בדיוק.

לינה ללילה הראשון הזמנו מהארץ- כדי לחסוך מאיתנו זמן אחרי הנחיתה (נחתנו שם בשעה 21.00 בערך), וכמו כן הזמנו מקום לינה לשבת- כי אנחנו שומרי שבת (עוד דבר שגרם לאילוצים שיוזכרו להלן). את מקומות הלינה הזמנו דרך אתר http://www.booking.com והיינו מאוד מרוצים, אנחנו מכירים אחרים שהזמינו דרך air BNB והיו מרוצים גם כן. את הרכב הזמנו דרך אתר rentalcars.com שגם מזה היינו מרוצים מאוד, במקרה הזמנו מחברת avantcar אבל ממש לא מחייב- הם היו הוגנים מאוד, נהירים אדיבים ומקצועיים. מצאנו כי בלי רכב הרבה יותר קשה להסתדר- אז חבל לוותר על זה. הזמנו רכב קטן מאוד (וולצוואגן UP 4 מושבים, קטגוריית מיני- שודרגנו לסקודה פביה, קטגוריית סופר מיני הבדל די משמעותי מבחינת גודל הרכב ועוצמת מנוע)- ידני עם כל הביטוחים האפשריים, ועם מדבקת VINJETA (מדבקה לנסיעה חופשית באוטוסטרדות בסלובניה) כבר כלולה בחבילה. הורדנו את אפליקציית Here we are לצרכי ניווט והיא עשתה עבודה מצויינת- זה על מנת לחסוך על קניית חבילת גלישה לחו"ל או סים מקומי, בסופו של דבר אני מצטער שלא קנינו סים מקומי למקרה חרום/ לנוחיות רבה יותר. בקרואטיה וסלובניה כאשר יש לך פניה שמאלה- יש לבאים ממול אפשרות לנסוע ישר- אז גם אם יש רמזור ירוק יש לחכות שהצומת תתפנה לפני שנכנסים אליה.

תכנון מקורי: (פירוט נוסף של שם המקום וכו' בביצוע בפועל)

יום שלישי- נחיתה בשדה התעופה של לובליאנה 20.30 בערב, איסוף רכב השכרה, לינה בעיר לובליאנה. (שדה התעופה נמצא כרבע שעה נסיעה מהעיר עצמה).

יום רביעי- מערות פוסטוינה ומבצר פרדיאמה- נסיעה לקרואטיה אזור אגמי פליטביצה.

יום חמישי- אגמי פליטביצה מסלול צפוני

יום שישי- אגמי פליטביצה מסלול דרומי + נסיעה לשבת בזאגרב.

שבת- מכיוון שאנחנו שומרי שבת, להסתדר עם הקהילה, פארקים חינמיים.

יום ראשון- נסיעה לבלד, ארמון בלד, שיט ו/או רחצה באגם, מזחלות הרים, ערוץ וינטגר.

יום שני- הר ווגל, מפלי סביצ'ה, אגם בוהיני, מפל פריקניק, קניון מוסניצה.

יום שלישי- מעבר ורשיץ- רפטינג, מפל קוזיאק בעיר קובריד, רכבת מכוניות ממוסט נא סוצ'י, ומגלשת הרים בקראסטנה גורה.

** אחרי שהכרנו קצת את המפה יותר טוב- ברור שחלק מהדברים לא מסודרים בסדר הנכון ו/או לא ממוקמים בימים הנכונים.

תכנון בפועל:

יום שלישי- הלך חלק. הזמנו מראש במקום שנקרא Nanas Apartments, בעיר לובליאנה. מומלץ.

יום רביעי- מערות פוסטוינה (Postojna)- קנינו כרטיס משולב למערות, למיצג אינטראקטיבי, למוזיאון חיות המערה ולמבצר פרדיאמה (Predjamski Grad) (כ38 יורו למבוגר). קצת הצטערנו על הכרטיס הזה- כי באמת נהנו רק מהמערה ומהמבצר, שתי האטרקציות הנוספות היו מיותרות לנו. (*למשפחה עם ילדים הייתי ממליץ על המיצג האינטראקטיבי, המייצג של החיות פחות מרשים- זה מתבצע בחושך כמעט מוחלט, לא מטופח במיוחד והחיות ברובם מאוד מאוד קטנות וקשה למצוא אותם באקווריום.) יכול להיות שבמערה יש מדריך אודיו בעברית- אנחנו השתתפנו בסיור באנגלית. במבצר פרדיאמה יש מדריך אודיו בעברית! כשמגיעים למבצר פרדיאמה מציעים סיור במערות מתחת למבצר- שמענו המלצה (כ15 יורו לבנאדם). *אם מגיעים קודם למבצר- אפשר לקנות כרטיס משולב ביחד עם סיור במערות מתחת למבצר- מה שלא הציעו לנו בכניסה לאתר מערות פוסטוינה. במערה קר מאוד! בקיץ זה יכול להיות 8 מעלות צלזיוס- יש להצטייד בהתאם. סיור במערה עורכת כשעה ויוצאת כל שעה עגולה. יש שאטלים למבצר פרדיאמה ממערות פוסטוינה כל חצי שעה החל מ13.00 בערך, אנחנו לקחנו את הרכב הפרטי שלנו.
משם הייתה לנו נסיעה של כ4 שעות אל אגמי פליטביצה ומקום הלינה שלנו בקרבתם. **הנסיעה בקרואטיה מצריכה נסיעה באוטוסטרדה. זה עובד כך שבעלייה לאוטוסטרדה לוקחים כרטיס ובירידה נותנים את הכרטיס לאדם בעמדת התשלום (כמו מחסום) והוא אומר כמה לשלם. ניתן לשלם ביורו! המלצה שקיבלנו בסלובניה- להמיר כסף בקרואטיה כדי לקבל שער יותר טוב. בקרואטיה- שאינה חלק מהאיחוד האירופי- משתמשים במטבע שנקרא KUNA-קונה, המטבע מאוד חלש כמעט חצי שקל לקונה.

יום חמישי- אגמי פליטביצה (Plitvička jezera). המלצה חמה– לא לחנות באתר עצמו, ליד כניסה 2 של האתר יש בית מלון (Hotel Jezero)- חנייה ליד בית המלון היא בחינם הליכה של כ5 דק' לקופות של האתר. כניסה לאתר הוא 110 קונה, וזה לא משנה איזה מסלול הולכים. ניתן לקנות כרטיס ליומיים לאתר במחיר 190 קונה. אנחנו בחרנו ללכת את המסלול המקיף- כ19 ק"מ מסביב לכל האגמים, הליכה מאתגרת לעיתים אבל קצת מיותרת אא"כ אתם אוהבים ללכת. בגדול הבנו את הרעיון אחרי 6-8 ק"מ, ההליכה הייתה מיותרת. אפשר לחתוך מכל מסלול מתי שרוצים, זה לא משנה את המחיר (כמו שכבר כתבתי). השילוט לא הכי ברור- בשונה מהארץ, אין סימוני שבילים בדרך כלל. בנק' מפגש בין מסלולים יש שלטים. אנחנו לא מצאנו סיבה טובה לבלות שני ימים שלמים באגמים, וגם לא ללכת את המסלול ההיקפי הרחב. אפשר לבחור מסלול קצר יותר ולשלב שיט באגם עם סירות התיירים ונסיעה באוטובוס התיירים ולהשאיר זמן בסוף היום להכניס משהו נוסף. מומלץ להגיע לאגמים עם נעלי הליכה ואוכל. ישנו בלילה לפני ובלילה אחרי הטיול בŽegarac House בעיירה שנקראת קורניצה (Korenica)- בעלת המקום לא דוברת בכלל אנגלית והגעה הייתה לא הכי פשוטה, אבל בהחלט היה שווה את המחיר ששילמנו.

יום שישי- בדרך לזאגרב עצרנו במספר נקודות על הציר. קודם עצרנו ברקוביקה (Rakovica) שבסמוך אליה יש את מערות באראק (Barac's caves), וכן רכיבת סוסים מומלצת בחוות טרה (Terra ranch)- שלא מצאנו. אח"כ עצרנו בעיר ראסטוקה (Rastoke)- עיר מהממת בנויה על מפלים ואגמים. אפשר לשהות שם בערך שעה-שעתיים, יש שם בית קפה- מסעדה בין אגמים קטנים. **לשומרי כשרות- נאמר לנו שאפשר לבקש בכל מקום שיעטפו את הדג בעטיפה כפולה של נייר כסף ולהסביר את מגבלות האכילה, הם מבינים ומבשלים לכם מנת דג טעימה וכשרה!! (זה נכון בכל מיני מקומות ברחבי קרואטיה, נאמר לנו שלפעמים נותנים לך להיכנס למטבח בעצמך להכין לך את המנה). אפשר לחנות מעל העיר ליד תחנת המידע- חנייה חינמית! מתחת לעיר יש נהר שניתן להיכנס אליה להתרחץ. (הליכה של 3 דק'). משם המשכנו עוד כ5 קילומטרים למלון מיריאנה-ראסטוקה (Mirjana-Rastoke) הנמצאת על הכביש הראשי, ושם אפשר להזמין טיול טרקטרונים ב50 יורו לאדם נוהג, ו25 יורו לרוכב למסלול של כשעה באורך כ22 ק"מ (מסלול של חצי שעה-12 ק"מ, שהיה עולה 30 יורו לנהג ו15 לרוכב). הטיול היה אתגרי ומאוד כייף! אפשר גם להזמין שם ראפטינג ועוד אטרקציות מעין אלו. עצירה נוספת שלא הספקנו היה העיר קרלובק (Karlovac) שם יש גן ציבורי משולב במוזיאון חוץ, 2 ארמונות שונים, מוזיאון צבא ואפשרות לראפטינג. בKUTEREVO יש פארק שיקומי לגורי דובים יתומים, אבל זה לא היה במסלול שלנו לזאגרב- אז לא הגענו עד שם.

הגעה לזאגרב הייתה פשוטה, נהיגה בעיר קצת פחות. הנתיבים חוצים תדיר את פסי המטרו העירוני והפניות לא כל כך רגילות. כמו הרבה ערים נוספות באירופה יש אזורים עתיקים יותר והרבה רחובות שהם 'מדרחוב' ועל כן גישה עם הרכב היא מוגבלת יחסית. אנחנו חנינו את האוטו במגרש חניה תת-קרקעי בתשלום מרחק כ10 דק' הליכה מהדירה שלנו שבמרכז העיר. בזאגרב יש הרבה מה לעשות- אנחנו היינו עסוקים בצרכי השבת כך שלא טיילנו הרבה בעיר. ישנו בבניין השוכן על הSquare- הכיכר המרכזית של העיר, קוראים לזה Premium Apartments II– משופץ וחדש, אנחנו היינו הדיירים הראשונים שם! מאובזר במטבח שלם עם כלים, מכונת כביסה, כספת, חדר שינה עם טלוויזיה, סלון גדול עם טלוויזיה ומזגן. יש מעלית בבניין והכניסה לבניין בעזרת מפתח. (**בגלל שזו דירה בבניין צריך לתאם מול המארח, ולכן אנחנו הסתבכנו בלי כרטיס סים ואפשרות לתקשורת.)

יום ראשון- נסיעה לאגם בלד- כשעתיים וחצי. מצודת בלד (Blejski Grad)- יש שם שתי מסעדות, שלוש חנויות מזכרות ושני מוזיאונים קטנים. הנוף משם מהמם ושווה את העלייה- 9 יורו לאדם. לאחר מכן ירדנו לאגם ושכרנו סירת משוטים ב15 יורו- קחו בחשבון שזה לא פשוט כמו שזה נראה, זה מצריך לא מעט כוח והרבה מאוד קורדינציה וטכניקה נכונה. לאלו הרוצים להגיע לאי שבאגם ניתן לקחת סירת תיירים של כ20 נוסעים ממספר נקודות בהיקף האגם. אחר כך הקפנו את האגם ועלינו במעלית סקי וירדנו את ההר במזחלות הרים. העלייה הייתה 7 יורו לאדם. יש שם בראש ההר גם פארק חבלים ואומגה. ניתן לעשות הרבה מאוד בהיקף האגם; יש שם קזינו, מספר רב של מסעדות, מרכזי תיירות, 2 מרכזי ספא תאילנדי. ניתן גם להתרחץ באגם בחופשיות. מבחינת שינה ישנו בHaus Alexandra שבZgornje Gorje מרחק 10 דק' מאגם בלד. האירוח היה באיכות שוויצרית- בעלי המקום הם שוויצרים, חניה פרטית, מרפסת פרטית. המיקום היה בסמוך לכנסיה והצלצולים קצת חפרו- אבל מלבד זאת היה מעולה!

יום שני- יצאנו מוקדם על מנת להספיק את ערוץ וינטגר עוד לפני העומס (כבר ב9 יש עומס), מקום מהמם באמת! שווה להשקיע לפחות שעה, כניסה הייתה 4 יורו לאדם. משם נסענו לבובק (Bovec) לעשות ראפטינג- מקום מאוד מומלץ! שווה לדבר עם הבעלים- אדיס חרובט (Adis Hrovat- http://www.bovec-rafting-team.com ) להמלצות לדברים לעשות באזור. בעצתו נסענו לכיוון לאפנה  (Lepena) ועצרנו בצד הכביש לארוחת צהריים על נהר סוצ'ה (Soča). אחר כך המשכנו עוד עד שהגענו למפלים דרך חניון קראוונים- מפלים מקסימים בתוך חורש יפהפה בשיא השלכת האדומה! חזרנו לראפטינג בנהר הסוצ'ה- הומלץ לנו לצאת עם ראפט רגיל- היינו שתי זוגות; אנחנו וזוג איטלקים+ מדריך עם מצלמת גו-פרו. היה ממש כייף, הדרכה טובה, הנאה מובטחת! מים קרים בדר"כ- אבל טובים לשחיה ולשתיה! (*חסרון למי שלא נעים לו- נותנים לך ציוד מלא, חליפה, מעיל/חולצה, נעליים, קסדה, חגורת הצלה. החלפת בגדים מהבגדים הרגילים לבגדי הראפטינג עושים על שפת הנהר…וכן להיפך). לאחר מכן נסענו לעיירה צמודה למוסט-נא-סוצ'י (Most na Soči) לרכבת המכוניות חזרה לבוהיני, חוויה מגניבה ממש! נסיעה דרך ההרים על רכבת שהרכב חונה עליה, עלה לנו 16 יורו- זה לפי רכב לא לפי אדם! ביום הזה ויתרנו על מפל קובריד שבעיירה Kobrid בין Bovac ל Most na Soči בשל אילוצי זמן. הומלץ לנו גם לעצור על יד מפל BOKA שהיה גם כן על הדרך שלנו.

יום שלישי- ארזנו ויצאנו מהדירה ליום קצת פחות עמוס. התחלנו בהר ווגל (Vogel)- עלינו ברכבל להר (הלוך-חזור ב16 יורו לאדם בערך) ומשם עלינו רגלית לנקודת תצפית וחזרנו. בהר ווגל יש מגוון רחב של מסלולים (רובם לא הכי פשוטים), שביחד יכולים למלא לכם יותר מיום! משם ירדנו לאגם בוהיני (Bohinj) לשייט תיירותי על האגם (כ20 יורו). ויתרנו על הליכה של 20 דק' וכ500 מדרגות לראות את מפל סביצ'ה (Slap Savica) ועל מסלול של כשעתיים מאגם בוהיני למפל מוסטניצ'א (Slap Mostnica). בדרך חזרה לשדה התעופה עצרנו שוב באגם בלד לטיול קטן. שיחקנו מיני גולף (19 יורו) ומצאנו חנות טבעונית שנקראת Zazi Vegan Bar ויש שם הכול- משתיה לנשנושים לקינוחים לווג'י בורגרס! אמנם עם המזל שלנו מצאנו אותו רק אחרי שכבר אכלנו ושבענו, וביום הטיסה הביתה, וכמובן שהטבח היה בחופש אז הרבה מנות לא היו במלאי (בייחוד הקרמשניט שכה ייחלנו לו!). אחר כמה זמן של התלבטות בין הימורים בקזינו למסאז' תאילנדי נכנסנו לעשות מסאז' תאילנדי במלון Best western premier hotel LOVEC  לחצי שעה לפני חזרתנו הביתה.

לחזור למשהו ספציפי?

אהבת? נא לשתף!

רוצה את המדריך למטייל הישראלי בזאגרב?

יש לנו מדריך חינמי בדיוק בשבילך!